Persoonlijke Foto – snelgroeiende ondernemers

Stel, je wilt als ondernemer groeien.  Dan kan je je helemaal focussen op je BHAG (Big Hairy Audacious Goal) zoals een uitdagende stip op de horizon al sinds 1994 (Collins and Porras) in populaire termen heet. Een zinnige uitspraak over een helder en bereikbaar middellang doel, om vervolgens in een denkbeeldige ‘rechte lijn’ hiernaar toe ontwikkelen, met een groeiende organisatie. Verne Harnish (Mastering The Rockefeller Habits; 2006) stelt dat 96% van de ondernemers niet meer dan 10 mensen in dienst willen hebben, omdat ze eigenlijk geen zin hebben in al dat ‘gedoe’ met collega’s, zoals samenwerken, leidinggeven, effectief communiceren, moeilijke gesprekken voeren, etc. Allemaal zaken die de ondernemer afhoudt van ‘het echte werk’, denkt hij. Helaas zijn dit twee grote misverstanden. A) die rechte lijn bestaat niet in de praktijk. En B) aandacht voor de menselijke kant van ondernemen is wezenlijk voor de groei en vitaliteit van iedere onderneming. Zowel leren te ‘meanderen’ naar je gewenste doel, leren omgaan met onverwachte gebeurtenissen als het inzien van de menselijke dynamieken en vooral je persoonlijke impact hierop, is van wezenlijk belang voor succes en plezier. Inzicht in je ‘demonen’ en ‘innerlijke theaters’ helpt je als ondernemer en leider met persoonlijke en dus ook zakelijke groei en betere relaties aan te gaan met de mensen die er toe doen. Problemen in je organisatie kunnen vrij makkelijk te herleiden zijn naar de wijze waarop je als ondernemer aan de touwtjes trekt.

Daarom heb ik bij de Baak de ‘Persoonlijke Foto‘ ontwikkeld. Een visie op een persoonlijk groeipad voor de ondernemer, waarin thema’s als vitaliteit, mensen/zelfkennis, relationele communicatie, werken in teams, leidinggeven, omgaan met dilemma’s en zorgdragen voor de samenleving (duurzaamheid, innovatie) van invloed zijn.